ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Έργα Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών: Robotechnakia 1ο και 2ο Νηπιαγωγείο Παλαιοχώρας Χανίων

Το σχολικό έτος 2019-20 ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, επικεντρώθηκε στην Κλιματική Αλλαγή και 243 ομάδες μαθητών από σχολεία όλης της Ελλάδας υπέβαλαν επιτυχημένες προτάσεις έργων ανοιχτών τεχνολογιών που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Παρά τις αντίξοες συνθήκες αρκετές ομάδες ολοκλήρωσαν τα έργα τους, τα οποία παρουσιάζονται στο https://openedtech.ellak.gr/ .

Robotechnakia 1ο και 2ο Νηπιαγωγείο Παλαιοχώρας Χανίων

Το έργο μας έχει στόχο να γνωρίσουν τα παιδιά τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να κάνουν εξοικονόμηση ενέργειας και νερού μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Θα εργαστούμε με το ρομποτάκι Edison το οποίο θα έχει τη μορφή μέλισσας και θα το προγραμματίσουμε από το Edblocks    https://www.edblocksapp.com/.

Θα χρησιμοποιήσουμε σαν αφόρμηση μια ιστορία για την κλιματική αλλαγή με τίτλο «Μια μέλισσα στο σπίτι της Μελίνας» για όλες τις δραστηριότητες που θα κάνουμε με τα παιδιά.

Θα κατασκευάσουμε μια μακέτα κάτοψη σπιτιού και θα πρέπει τα παιδιά να προγραμματίζουν το ρομπότ να πηγαίνει σε κάθε δωμάτιο.

Υλοποίηση του έργου.

Α Φάση : Γνωριμία με το Edison

Τα παιδιά ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με το Edison, είδαμε τι κινήσεις μπορεί να κάνει σε ένα γενικό πλαίσιο( κίνηση με παλαμάκια, αποφυγή εμποδίων, ακολουθία στη μαύρη γραμμή, ακολουθία φωτός και ζωγραφίσαμε τα δικά μας ρομποτάκια.

Εκτυπώσαμε τα μπλοκς, τα πλαστικοποιήσαμε και κολλήσαμε από πίσω μαγνήτη για να μπορούμε να φτιάχνουμε τον κώδικα στον μαγνητικό πίνακα σαν να κάνουμε παζλ και μετά στον υπολογιστή.

Στη συνέχεια, είδαμε την ιστορία «Μια μέλισσα στο σπίτι της Μελίνας».

Αποφασίσαμε έτσι να φτιάξουμε σε μακέτα το σπίτι της Μελίνας και το Edison να πάρει το ρόλο της μέλισσας. Το πρώτο τμήμα έφτιαξε τη φορεσιά με lego, το δεύτερο τμήμα με ζωγραφική σε χαρτόνι και το τρίτο τμήμα με σύρμα πίπας.

Β Φάση : Κατασκευή μακέτας

Όταν μάθαμε στο νηπιαγωγείο για τη σπορά και την ανακύκλωση (Νοέμβριο) ξεκινήσαμε την κατασκευή του κήπου. Κάναμε με πλαστελίνη τα φυτά και βάλαμε για κάδο ανακύκλωσης ένα μπλε πλαστικό καπάκι απορρυπαντικού.

Στη συνέχεια, γνωρίσαμε τα πάντα για το ηλεκτρικό ρεύμα.

Πήραμε το μηχανισμό και τον αισθητήρα από ένα χαλασμένο παιδικό φωτιστικό και κατασκευάσαμε την τηλεόραση για το σαλόνι, η οποία ανοίγει και κλείνει με παλαμάκια.

Φτιάξαμε ανακυκλωμένο χαρτί από εφημερίδες και κατασκευάσαμε το χαλί για το σαλόνι και με γλωσσοπίεστρα το τζάκι και τη βιβλιοθήκη.

Για την κουζίνα κατασκευάσαμε το ψυγείο με τον ειδικό διακόπτη με τον οποίο όταν το ψυγείο είναι ανοιχτό ανάβει το λαμπάκι και όταν κλείνει το ψυγείο σβήνει το λαμπάκι.

Με γλωσσοπίεστρα κατασκευάσαμε το τραπέζι και τις καρέκλες , με πλαστελίνη τα λεμόνια και με πηλό τα φαγητά.

Για το υπνοδωμάτιο κατασκευάσαμε το φωτιστικό με μπαταρίες, λαμπάκι και απλό διακόπτη.

Έπειτα, γνωρίσαμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλιακή και αιολική. Κατασκευάσαμε μια ανεμογεννήτρια για να πειραματιστούμε και για το γκαράζ ξεκινήσαμε να κατασκευάζουμε το ηλιακό αυτοκίνητο, ωστόσο επειδή στην τάξη μας δεν είχαμε αρκετό ήλιο για να δουλέψει αποφασίσαμε να το κάνουμε να δουλεύει με δύο τρόπους. Έτσι καταλήξαμε να φτιάξουμε ένα όχημα με διακόπτη τριών θέσεων,στην πρώτη θέση δουλεύει με το ηλιακό πάνελ, στη δεύτερη θέση σταματάει και στην τρίτη θέση δουλεύει με μπαταρίες.

Επίσης για το γκαράζ κατασκευάσαμε έναν αυτοσχέδιο γερανό με lego. Όταν το πρώτο Edison φτάνει στο γκαράζ, τα παιδιά βγάζουν τη μια ρόδα του ρομπότ και το τοποθετούν στο γερανό για να αποκαλυφθεί το ηλιακό αυτοκίνητο.

Το μπάνιο και η πίσω αυλή.

Όλες οι υπόλοιπες κατασκευές έγιναν με χαρτόνια,πλαστελίνη, γλωσσοπίεστρα και διάφορα υλικά που είχαμε στο σχολείο. Πολλά από τα έπιπλα του σπιτιού είναι παιχνίδια από κουκλόσπιτο. Οι διαστάσεις της μακέτας είναι 1.00 x 0.70 m

Γ Φάση : Προγραμματισμός

Καθ’όλη τη διάρκεια που κατασκευάζαμε τη μακέτα, πειραματιζόμασταν και με τον προγραμματισμό.

Το πρώτο Edison προγραμματίστηκε να κάνει στάση μερικά δευτερόλεπτα σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού. Σε αυτό το χρονικό διάστημα τα παιδιά θα πρέπει: Στον κήπο (10 δευτερόλεπτα) να ποτίσουν τα λαχανικά και τα λουλούδια. Στο σαλόνι (10 δευτερόλεπτα) για να κλείσουν την τηλεόραση με παλαμάκια και να δώσουν στη Μελίνα ένα βιβλίο. Στην κουζίνα (10 δευτερόλεπτα) να κλείσουν το ψυγείο και να βάλουν στον ηλιακό φούρνο το φαγητό της Μελίνας. Στο μπάνιο (10 δευτερόλεπτα) να βγάλουν τα ρούχα από το πλυντήριο και να τα απλώσουν στον κήπο. Στο γκαράζ (20 δευτερόλεπτα) για να βάλουν το Edison στο γερανό και μετά (10 δευτερόλεπτα) για να το επιστρέψουν στη θέση του. Στο υπνοδωμάτιο (5 δευτερόλεπτα) για να σβήσουν το φως. Τέλος, στον τερματισμό στέλνει πορτοκαλί μήνυμα για να ξεκινήσει το δεύτερο Edison.

Το δεύτερο Edison είναι η μέλισσα ελεγκτής. Τα παιδιά θα πρέπει να ελέγξουν αν στο σπίτι είναι όλα κλειστά και δεν χάνουμε από κάπου ενέργεια, ότι δεν πρόλαβε να κάνει η πρώτη ομάδα θα το ολοκληρώσει η δεύτερη π.χ.(να απλώσουν όλα τα ρούχα στην αυλή).Προγραμματίστηκε να ξεκινάει όταν πάρει πορτοκαλί μήνυμα, κινείται γρήγορα στη μαύρη γραμμή για 2.5 δευτερόλεπτα, σταματάει και περιμένει να ακούσει ένα παλαμάκι για να επαναλάβει την κίνηση στη μαύρη γραμμή 7 φορές. Στο τέλος πρέπει τα παιδιά να πατήσουν το στρογγυλό κουμπί για να στείλει μοβ μήνυμα στο τρίτο Edison.

Το τρίτο Edison προγραμματίστηκε να ξεκινάει όταν πάρει μοβ μήνυμα,κινείτε στη μαύρη γραμμή για 15 δευτερόλεπτα και στο τέλος παίζει σε γρήγορο τέμπο τη μουσική από το τραγούδι «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ» και τα παιδιά στο ρυθμό αυτό τραγουδούν το δικό μας τραγούδι: Του σπιτιού τα φώτα είναι ολα κλειστά, και οι βρύσες σφαλιστήκανε καλά. Ας σκεφτούμε όλοι μαζί την Κλιματική Αλλαγή, ο πλανήτης μόνο έτσι θα σωθεί!

Δ Φάση : Εμπέδωση

Το κάθε παιδί κατασκεύασε το δικό του lapbook, στο οποίο είναι συγκεντρωμένα όλα όσα μάθαμε και πρέπει να θυμόμαστε για την Κλιματική Αλλαγή.

Όσο τα σχολεία ήταν κλειστά, δόθηκε στα παιδιά μέσω του blog του νηπιαγωγείου μας  https://nippalaioch.blogspot.com/

  1. Η ιστορία «Μια μέλισσα στο σπίτι της Μελίνας» για να τη θυμηθούν και να παίξουν μαζί της https://view.genial.ly/5e9f71a815db6d0db10959e2/game-breakout-melina

2. Το βιβλίο Ρομποτικής (κατασκευή μακέτας) για να θυμηθούν όλα όσα κάναμε και επειδή μας είχε μείνει η κατασκευή του ηλιακού φούρνου που δεν προλάβαμε στο σχολείο, το Edison έδωσε οδηγίες στα παιδιά για να τον κατασκευάσουν στο σπίτι τους και να μας στείλουν φωτογραφίες. https://read.bookcreator.com/Z7gwfHR76ybWfiA4aPUJULPfUr73/fuLEuepeS6yl7lhgB-QJFQ

  1. Το δεύτερο βιβλίο Ρομποτικής (προγραμματισμός) για να θυμηθούν τις εντολές του κάθε μπλοκ και να εξασκηθούν με τον προγραμματισμό με τα liveworksheets https://read.bookcreator.com/Z7gwfHR76ybWfiA4aPUJULPfUr73/mSJM10IYS1iHSEpzC_SGqw

Με την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το έργο μας. Παρακάτω μπορείτε να δείτε την ομαδική παρουσίαση στην οποία συνεργάστηκαν τα τρία ρομποτάκια και στο τέλος τραγουδήσαμε όλοι μαζί το τραγούδι μας για την Κλιματική Αλλαγή.

Ο σύνδεσμος μας στο github είναι: https://github.com/GKIRTZIMANI/Robotechnakia

Leave a Comment