Το σχολικό έτος 2017-2018 το σχολείο μας αξιοποίησε για 2η χρονιά τον 3D εκτυπωτή RepRap Prusa i3 κυρίως μέσα από τους τεχνολογικούς ομίλους καινοτομίας.
Ύστερα από την περυσινή πετυχημένη δράση «Διαδραστική μακέτα μνημείων της Ευρώπης», αποφασίσαμε και φέτος να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε κάτι παρόμοιο, στο πλαίσιο λειτουργίας των ομίλων. Σε συνεργασία με τον συνάδερφο εκπαιδευτικό του σχολείου Παύλο Σταυρίδη ο οποίος είναι υπεύθυνος του ομίλου «Τέχνη και Πολιτισμός» αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τον Οκτώβριο ένα κοινό έργο με τον όμιλο «Μάγοι της τεχνολογίας».
Το θέμα που επιλέχτηκε ήταν τα μνημεία ελληνικού πολιτισμού που βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού και το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας των παιδιών των δυο ομίλων ήταν η κατασκευή τριών διαδραστικών μουσείων τα οποία έχουν εκθέματα εκτυπωμένα από τον 3D Printer και αισθητήρες αφής (απλά διπλόκαρφα) έτσι ώστε μόλις τα αγγίζουμε να προβάλλουν και να αφηγούνται πληροφορίες με την βοήθεια της πλακέτας Makey Makey και του Scratch. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Ο 3D εκτυπωτής αξιοποιήθηκε εντατικά και στο πλαίσιο λειτουργίας του ομίλου «Μικροί Χάκερ» για την δημιουργία των αυτόματων κατασκευών των παιδιών με την χρήση του Arduino. Στον έξυπνο κήπο οι γλάστρες για τα φυτά είναι σχέδια που βρήκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο thingiverse για την εξοικονόμηση του νερού, ενώ οι αντλίες που ποτίζουν τα φυτά επίσης βασίζονται σε σχέδια από το thingiverse για την αξιοποίηση κινητήρων από CD-ROM παλιών υπολογιστών που έχουμε στο υπόγειο του σχολείου. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Ο αυτόματα περιστρεφόμενος ηλιακός συλλέκτης βασίστηκε σε σχέδιο που βρήκαμε πάλι στο thingiverse με μικρές τροποποιήσεις για την καλύτερη διάταξη των ηλεκτρονικών μας στοιχείων. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Στο αυτόματο όχημα που κατασκεύασαν τα παιδιά από μακετόχαρτο, αξιοποιήσαμε τον 3Δ εκτυπωτή για την κατασκευή του castor wheel με μπαλάκι του πινγκ πονγκ. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Η πρώτη επαφή των «Μικρών Χάκερ» με τον 3Δ εκτυπωτή ήταν η κατασκευή χριστουγεννιάτικων φωτιστικών. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Σημαντική ήταν η αξιοποίηση του 3Δ εκτυπωτή και στον όμιλο «Πολυμήχανοι κατασκευαστές». Τα παιδιά του ομίλου αναζήτησαν και εκτύπωσαν 3Δ μοντέλα για τις μακέτες των κατασκευών τους για την συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής με θέμα «Ο εποικισμός του πλανήτη Άρη». Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Ακολουθώντας πολιτική ελεύθερου διαμοιρασμού πόρων, το σχολείο μας συνεργάζεται με τους φοιτητές και φοιτήτριες των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που εδρεύουν στην Φλώρινα. Σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκε από τον φοιτητή του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Βασίλη Σαχινίδη ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γεωγραφίας με διάφορα μνημεία της Ευρώπης εκτυπωμένα στον 3Δ εκτυπωτή, το οποίο είναι ελεύθερα διαθέσιμο για τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να το χρησιμοποιήσουν.
Η βασική εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών του σχολείου με τον 3Δ εκτυπωτή στις παραπάνω δράσεις αφορούσε κυρίως στην λειτουργία του μηχανήματος μέσα από το πρόγραμμα Repetier. Τα παιδιά που συμμετείχαν στους τεχνολογικούς ομίλους (περισσότερα από 70) μελέτησαν τον τρόπο λειτουργίας ενός 3Δ εκτυπωτή, εξασκήθηκαν στην προετοιμασία μιας εκτύπωσης (εισαγωγή μοντέλων, αλλαγή διαστάσεων, έλεγχος για την ανάγκη στηριγμάτων, καθαρισμός επιφάνειας εκτύπωσης, ορισμός αρχικού σημείου κ.α.) και αξιοποίησαν την πλατφόρμα tinkercad για να δημιουργούν απλά σχέδια και να τροποποιούν έτοιμα που υπάρχουν ελεύθερα στο διαδίκτυο.
Μια ανάγκη που προέκυψε από την συχνή χρήση του εκτυπωτή ήταν η συντήρηση του. Οι συχνές αλλαγές στα filament τα οποία είχαν διαφορετικές ιδιότητες και το γεγονός ότι για αρκετές ώρες ο εκτυπωτής δούλευε χωρίς επίβλεψη έφερε κάποια προβλήματα τα οποία έπρεπε να αντιμετωπίσουμε.
Χρειάστηκε δυο φορές να γίνει καλός καθαρισμός του nozzle με ασετόν από τα κατάλοιπα του υλικού, τον οποίον ανέλαβαν μαθητές από τον όμιλο «Μάγοι της Τεχνολογίας». Επίσης χρειάστηκε να γίνει αλλαγή του αισθητήρα θερμοκρασίας που βρίσκεται στην κεφαλή εκτύπωσης καθώς και στον ιμάντα που ελέγχει την κίνηση στον άξονα y. Η θερμαινόμενη επιφάνεια εκτύπωσης επίσης παρουσίασε πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίστηκε με ειδικά αυτοκόλλητα για την σταθεροποίηση των εκτυπώσεων.
Προς το τέλος της χρονιάς σταμάτησε να λειτουργεί ο κινητήρας που ελέγχει την ροή του filament στο nozzle. Μαζί με δυο μαθητές της ΣΤ τάξης που έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τον 3Δ εκτυπωτή ελέγξαμε διάφορες πιθανές αιτίες του προβλήματος, μέχρι να εντοπίσουμε ένα κομμένο καλώδιο που πήγαινε από τον κινητήρα στην πλακέτα το οποίο και επιδιορθώσαμε.
Όλα τα έργα των μαθητών που αφορούσαν τρισδιάστατη εκτύπωση παρουσιάστηκαν στο 8ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας καθώς και σε ειδική διήμερη έκθεση με τίτλο “Τα παιδιά της πόλης μας δημιουργούν” που συνδιοργάνωσε το σχολείο μας με τον πολιτιστικό σύλλογο ΦΣΦ Αριστοτέλη.
Γιάννης Αρβανιτάκης, υπεύθυνος Τεχνολογικών Ομίλων Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας.
Μπράβο στους μαθητές και στους δασκάλους του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας και ιδιαίτερα στον υπεύθυνο των τεχνολογικών ομίλων, κ. Γιάννη Αρβανιτάκη για τις πρωτότυπες ιδέες του!