ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δημιουργών του σχολικού hackerspace του 5ου ΓΕΛ Βύρωνα

Hackerspace

Ένας χώρος ανοιχτός όπου συναντώνται άνθρωποι με κοινά ενδιαφέροντα και με σκοπό πάντα να κατασκευάσουν κάτι.
Κύριο χαρακτηριστικό: η ανοιχτότητα!
Η γνώση που αποκτάται από κάθε μέλος διαχέεται στους άλλους και μέσω του διαδικτύου και σε όλο τον κόσμο.
Αυτό είναι ένα hackerspace.

Χαρακτηριστική είναι η φράση: If you can’t open it, you don’t own it!

Σχολικό Hackerspace

Σχολικό Hackerspace είναι ένας χώρος ανοιχτός όπου συναντώνται μαθητές με κοινά ενδιαφέροντα και με σκοπό να κατασκευάσουν κάτι.
Κύρια χαρακτηριστικά: ιδέες – συνεργασία – ανοιχτές τεχνολογίες!
Δεν υπάρχει καθηγητής-αυθεντία, που υποδεικνύει τι πρέπει να γίνει και πως.
Υπάρχουν μαθητές που υλοποιούν με τον δικό τους τρόπο, με τον δικό τους ρυθμό τις δικές τους ιδέες. Ελεύθερα.

Τελικά όλοι μαθαίνουν: ανακαλύπτοντας νέες γνώσεις, επιλύοντας προβλήματα και μοιραζόμενοι εμπειρίες.

Στο 5ο Λύκειο Βύρωνα λειτουργεί εδώ και μερικά χρόνια ένα τέτοιο σχολικό hackerspace, το V-SPACE (V για 5ο και για Βύρωνας). Οι συναντήσεις γίνονται κάθε Κυριακή απόγευμα στο σχολείο.

Η εκδήλωση για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δημιουργών

Το σχολικό έτος 2015-2016 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά για το v-space και για τον λόγο αυτό διοργανώθηκε μια φιλική συνάντηση-παρουσίαση στις 4 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Δημιουργών (European Maker Week).

Επίσημοι προσκεκλημένοι της εκδήλωσης: οι γονείς, οι οποίοι χαιρετήθηκαν από την διεύθυνση του Σχολείου ως οι καλύτεροι υποστηρικτές των παιδιών τους.

Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση και την δουλειά των μαθητών: η κ. Ψίνα Ιωάννα Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Α’ Αθήνας, ο κ. Κατωπόδης Γρηγόρης Δήμαρχος Βύρωνα, η κ. Κλωνάρη Λεμονιά Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, ο κ. Αγγέλης Κωνσταντίνος Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, ο κ. Φραγκιαδάκης Ιωάννης Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η κ. Μητροπούλου Δέσποινα Γενική Διευθύντρια της ΕΕΛ/ΛΑΚ, ο κ. Καρούνος Θεόδωρος μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ/ΛΑΚ, ο κ. Τσιαβός Πρόδρομος μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ/ΛΑΚ, ο κ. Κρανιδιώτης Παναγιώτης μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ/ΛΑΚ, ο κ. Τζίτζιρας Παναγιώτης Τεχνικός Υπεύθυνος ΚΕΠΛΗΝΕΤ Α’ Αθήνας.


Την εκδήλωση πλαισίωσαν με την ζεστή φροντίδα τους: ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων του σχολείου, προσφέροντας γλυκά και καφέ και μια ευκαιρία ξεκούρασης και αλληλογνωριμίας!

Απολογισμός της σχολικής χρονιάς 2015-2016

Η καθημερινότητα του v-space: κατασκευές με Arduino, RaspberryPI, Processing. Αξίζει να σημειωθεί η χρήση του εξαιρετικού online περιβάλλοντος προγραμματισμού Arduino το “Codebender“.

Συμμετοχή στην 8η FOSSCOMM με έκθεση δικών μας κατασκευών και με σκοπό την παρακολούθηση ομιλιών και την “μύηση” στον κόσμο του Open Source. Το εξαιρετικό γεγονός της συμμετοχής των μαθητών στo συνέδριο, ήταν η γνωριμία τους με την Γενική Διευθύντρια της ΕΕΛ/ΛΑΚ κ. Μητροπούλου. Η κ. Μητροπούλου, εκπροσωπώντας την ΕΕΛ/ΛΑΚ, πρότεινε στο Σχολείο την δημιουργία ενός Εργαστηρίου Ανοιχτών Τεχνολογιών με RaspberryPI. Το εργαστήριο στήθηκε από την ΕΕΛ/ΛΑΚ και λειτούργησε πιλοτικά υποστηρίζοντας με μεγάλη επιτυχία τόσο τα μαθήματα πληροφορικής όσο και το ίδιο το σχολικό hackerspace. Είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής σχολικής πράξης.

Η θεματολογία των δύο παρουσιάσεων-σεμιναρίων που διοργανώθηκαν στον χώρο του σχολείου: “Internet of Things με RaspberryPI” και “Face Recognition στην Processing” με εισηγητή τον κ. Τσιτσιμπάση Στέφανο καθηγητή πληροφορικής, και “Commix, Automated All-in-One OS Command Injection and Exploitation Tool” και “Κρυπτογραφία στην Καθημερινότητα, Ανωνυμία και Ιδιωτικότητα στο Διαδίκτυο” με εισηγητή τον κ. Στασινόπουλο Αναστάσιο υποψ. διδάκτορα Πανεπιστημίου Πειραιά.

Επίσκεψη στο hackerspace.gr και θερμή υποδοχή από τα μέλη του, τα οποία μας ξενάγησαν στα εργαστήρια του επίσημου hackerspace της Αθήνας, περιέγραψαν τα δικά τους projects με κορυφαίο και βραβευμένο το SatNOGS, συζήτησαν μαζί μας για ανοιχτό λογισμικό, ανοιχτό υλικό, ιδιωτικότητα και ελευθερία.

Τριήμερη εκδρομή στην Άνω Χώρα Ναυπακτίας, όπου συνδυάστηκε η φυσική δραστηριότητα σε ένα πανέμορφο δασικό περιβάλλον με πολλές ώρες μαθημάτων προγραμματισμού. Επιτεύχθηκε μια πολύ καλή εισαγωγή στην γλώσσα προγραμματισμού Python.

Συμμετοχή στην Ημερίδα Καλών Πρακτικών Πληροφορικής, η οποία διοργανώνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο Πληροφορικής Α’ Αθήνας κ. Βασίλειο Μπελεσιώτη, και στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δημιουργών.

Ιδέες που υλοποιήθηκαν και παρουσιάστηκαν

1. “Σταθμός Καιρού“: Κατασκευή βασισμένη σε Arduino. Καταγράφει τιμές θερμοκρασίας και υγρασίας του περιβάλλοντος και τις εμφανίζει. Υπάρχει φωτεινή προειδοποίηση για υψηλές τιμές υγρασίας.


2. “Ημιαθροιστής“: Ηλεκτρονική συσκευή που προσθέτει 2 ψηφία. Δεν τρέχει κάποιο λογισμικό, είναι αποκλειστικά υλικό.


3. “Air Resistance Finder“: Εφαρμογή σε Processing. Παρέχει στον χρήστη ένα απλό UI ώστε να φορτώνει την εικόνα ενός αντικειμένου και να καθορίζει παραμέτρους όπως η ταχύτητα, κ.α. Η εφαρμογή υπολογίζει αυτόματα το εμβαδό της επιφάνειας του αντικειμένου που θα έρθει σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα κατά την κίνηση και τελικά εμφανίζει το μέτρο της αντίστασης που θα δεχτεί το κινητό.


4. “Retro-PI“: Arcade παιχνιδομηχανή για 2 παίκτες, βασισμένη σε RaspberryPI 2.


5. “Simon Says“: Παιχνίδι μνήμης βασισμένο σε Arduino. Ο παίκτης πρέπει να μιμηθεί το φωτεινό μοτίβο, το οποίο παράγεται με τυχαίο τρόπο. Το επίπεδο δυσκολίας αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με την απόδοση του παίκτη.


6. “Interactive Lamp“: Φωτιστικό το χρώμα του οποίου καθορίζεται αυτόματα από στοιχεία του περιβάλλοντός του: θερμοκρασία, επίπεδο θορύβου, ώρα της ημέρας. Κατασκευή με Arduino.


7. “Μουσικοί Ακροδέκτες“: Κατασκευή βασισμένη σε Arduino. Οι ακροδέκτες αναγνωρίζουν την αλλαγή στο ηλεκτρικό φορτίο και μέσω I2C πρωτοκόλλου αποστέλλεται κατάλληλη πληροφορία στο Arduino ώστε να παραχθεί διαφορετικός ήχος (έκταση 2 οκτάβες).


8. “Τρίλιζα“: Η κατασκευή αποτελείται από σένσορες αφής και δύο τμήματα προγράμματος. Το ένα ελέγχει τους σένσορες (Arduino) και το δεύτερο δημιουργεί την γραφική απεικόνιση της τρίλιζας (Processing σε RaspberryPI). Ο παίκτης παίζει εναντίον του υπολογιστή, ο οποίος ακολουθεί μια απλή στρατηγική.


9. “Ποδηλατικό Γιλέκο“: Κατασκευή με Arduino Lilypad, όπου το κύκλωμα έχει στερεωθεί (ραφτεί) στην πλάτη του γιλέκου με αγώγιμη κλωστή. Σε κάθε ώμο υπάρχει ένα κουμπί, το οποίο όταν πατηθεί προκαλεί το αναβόσβημα ενός φωτεινού βέλους στην πλάτη του γιλέκου. Τα βέλη έχουν σχηματιστεί από leds. Το φλας αναβοσβήνει για 10 δευτερόλεπτα υποδεικνύοντας την κατεύθυνση προς την οποία θέλει να στρίψει ο ποδηλάτης. Υπάρχει επίσης φωτοσένσορας, ο οποίος προκαλεί το ρυθμικό αναβόσβημα και των δύο φλας όταν σκοτεινιάσει.


10. “Φωτεινοί Κύβοι“: Κατασκευές με Arduino. Ο μεγάλος κύβος αποτελείται από 4x4x4 leds και μια πολύπλοκη συνδεσμολογία, καθώς τα pins του Arduino δεν επαρκούν για 1-1 συνδεσμολογία με όλα τα leds. Ο μικρός κύβος αποτελείται από 3x3x3 leds και έχει επιπλέον την ικανότητα άμεσης αλλαγής του φωτεινού εφέ που παρουσιάζει.


11.”Ultrasonic Plane Game“: Η οθόνη παρουσιάζει ένα αεροπλανάκι το οποίο χάνει ζωές αν ακουμπήσει σε σύννεφα και κερδίζει πόντους αν πιάσει τα ιπτάμενα νομίσματα (πρόγραμμα Processing σε RaspberryPI). Ο παίκτης κινεί το χέρι του πάνω από έναν σένσορα υπερήχων (Arduino) και η κίνηση μεταφέρεται στο αεροπλανάκι του παιχνιδιού.


12.”Δυαδικό Ρολόι“: Ρολόι υλοποιημένο με Arduino Lilypad, όπου οι ώρες, τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα αναπαρίστανται στο δυαδικό σύστημα. Για τις ώρες υπάρχουν 4 leds (αξίες 1, 2, 4, 8) ενώ για τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα από 6 leds (αξίες 1, 2, 4, 8, 16, 32). Οι δυαδικές τιμές 0 και 1 αναπαρίστανται με σβηστό και αναμμένο led αντίστοιχα.


13. “Μουσικά Ποτήρια“: Κατασκευή με δύο τμήματα προγράμματος. Το κομμάτι του Arduino ελέγχει τους φωτοσένσορες που υπάρχουν μέσα σε μικρά χάρτινα ποτηράκια, και το πρόγραμμα της Processing (σε PC) παράγει διαφορετικές συγχορδίες όταν σκεπαστεί κάποιο απο αυτά.


14. “Πέτρα-Ψαλίδι-Χαρτί“: Κατασκευή βασισμένη σε Arduino. Ο παίκτης παίζει το γνωστό παιχνίδι εναντίον του υπολογιστή, ο οποίος ακολουθεί μια αρκετά καλή στρατηγική προκειμένου να μαντέψει την επόμενη κίνηση του παίκτη. Ο παίκτης πατάει κάθε φορά ένα από τα τρία κουμπιά και το Arduino σηκώνει (με την βοήθεια σερβοκινητήρων) είτε μια μικρή πέτρα ή ένα κομμάτι χαρτί ή ένα μικρό ψαλίδι.


15.“e-Ποτιστήρι“: Κατασκευή βασισμένη σε Arduino, η οποία παρακολουθεί την υγρασία του φυτού και ενεργοποιεί αυτόματα το πότισμα όταν χρειαστεί. Το περίβλημα της συσκευής έχει τυπωθεί σε 3d εκτυπωτή.


16. “Μηχανικό Χέρι“: Κατασκευή που αποτελείται από ένα μηχανικό χέρι (τα δάχτυλα κινούνται με σερβοκινητήρες) κι από ένα γάντι πάνω στο οποίο υπάρχουν σένσορες. Όταν το γάντι φορεθεί και λυγίσουμε κάποιο δάχτυλο, το Arduino προκαλεί περιστροφή των κινητήρων ώστε το μηχανικό χέρι να μιμηθεί την κίνηση του ανθρώπινου χεριού.


17. “Light Box“: Κατασκευή που αποτελείται από 2 τμήματα προγράμματος. Το πρόγραμμα της Processing που τρέχει σε RaspberryPI φορτώνει στην οθόνη μια εικόνα. Κάνοντας κλικ σε οποιοδήποτε pixel (σημείο) της εικόνας, μεταφέρεται σειριακά η πληροφορία χρώματος στο Arduino, το οποίο προκαλεί τον διαδοχικό φωτισμό των τριών κουτιών με το χρώμα αυτό.


18. “The Safe“: Μηχανισμός επαλήθευσης κωδικού, βασισμένος στο Arduino. Αν το κουτί ανοίξει χωρίς εισαγωγή σωστού κωδικού ενεργοποιείται ο συναγερμός. Η λογική του προγράμματος βασίζεται σε state diagram, το οποίο ακολουθείται αυστηρά ώστε να μην υπάρχει περίπτωση παράκαμψης του ελέγχου ασφάλειας.


19. “Soil Moisture Monitor“: Συσκευή που παρακολουθεί την υγρασία του χώματος και ενημερώνει με φωτεινές ενδείξεις (χρωματιστά led) και με μηνύματα στην LCD οθόνη για την κατάσταση του φυτού. Έχει υλοποιηθεί με Arduino.


20. “Πιάνο“: Πιάνο με τα βασικά πλήκτρα μιας οκτάβας. Με την βοήθεια ποτενσιόμετρου, μπορεί να αλλάξει η τονικότητα της οκτάβας. Η κατασκευή βασίζεται στο Arduino και το περίβλημα έχει τυπωθεί στον 3d εκτυπωτή.


21. “Ήχος και Φως“: Οι τρεις πίνακες έχουν φιλοτεχνηθεί από τους μαθητές και φωτίζονται από leds τα οποία έχουν τοποθετηθεί στο εσωτερικό τους. Τα leds αναβοσβήνουν με το ρυθμό της μουσικής. Η μουσική αναπαράγεται μέσω προγράμματος Processing (σε RaspberryPI) και ο έλεγχος των leds γίνεται από Arduino.

 

Διαβάστε περισσότερα για τις δραστηριότητες του σχολικού hackerspace στον ιστότοπο του v-space του 5ου ΓΕΛ Βύρωνα.

Πηγή άρθρου: http://www.5lykeiovyrona.gr

2 thoughts on “Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δημιουργών του σχολικού hackerspace του 5ου ΓΕΛ Βύρωνα

Leave a Reply to ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ Cancel reply