ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Basthon: Ένα ακόμα παράδειγμα χρήσης Ελεύθερου Λογισμικού στην Εκπαίδευση από την Γαλλία

Η Ακαδημία του Παρισιού χρησιμοποιεί το λογισμικό ανοιχτού κώδικα Basthon για το Capytale — μια διαδικτυακή πλατφόρμα που διδάσκει ψηφιακές δεξιότητες στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.  Όχι μόνο το λογισμικό ανοιχτού κώδικα, που κυκλοφόρησε υπό την GPLv3, αλλά το περιεχόμενο που μοιράζεται στην πλατφόρμα είναι γενικά κάτω από την άδεια Creative Commons share-alike.

Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μέρος της Ψηφιακής Στρατηγικής του Γαλλικού Υπουργείου Παιδείας για την περίοδο 2023-2027 και της υποστήριξής του για τη χρήση των «ψηφιακών κοινών», για την οποία αναφερθήκαμε πριν από λίγους μήνες. Η στρατηγική αυτή, η οποία έχει ως στόχο να εξοπλίσει τους μαθητές με ψηφιακές δεξιότητες, είναι το αποτέλεσμα διαβούλευσης του 2020 και έχει σαφείς στόχους για μια ανανεωμένη και προσαρμοσμένη προσέγγιση στην ψηφιακή εκπαίδευση. Μεταξύ αυτών των στόχων, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών, ευθυγραμμιζόμενη με τους ευρωπαϊκούς στόχους. Οι περιφερειακές ακαδημίες έχουν ήδη αρχίσει να παρουσιάζουν πρακτικά παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί.

Το Capytale είναι μια ψηφιακή εκπαιδευτική υπηρεσία που διευκολύνει τη δημιουργία και την ανταλλαγή δραστηριοτήτων κωδικοποίησης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Παρέχει ένα τυποποιημένο εργασιακό περιβάλλον προσαρμοσμένο για εκπαιδευτικούς σκοπούς και μια βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που μπορούν να μοιραστούν μεταξύ των εκπαιδευτικών. Είναι σημαντικό ότι το Capytale είναι εύκολα προσβάσιμο μέσω ενός απλού προγράμματος περιήγησης ιστού.

Το λογισμικό Basthon που βασίζεται στο Capytale προσφέρει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων κωδικοποίησης, συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού block-based, της Python scripting, της ανάπτυξης ιστοσελίδων (συμπεριλαμβανομένων των HTML, CSS και JavaScript), του χειρισμού βάσεων δεδομένων (SQL) και του προγραμματισμού OCaml. Η υπηρεσία προσφέρει ποικίλες παιδαγωγικές ευκαιρίες και για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, έχει επεκτείνει τη βιβλιοθήκη της για να καλύψει όχι μόνο την κωδικοποίηση αλλά και τα μαθηματικά, το υλικό, τη φυσική και τη χημεία.

Μια Ανοικτή Προσέγγιση στην Εκπαίδευση:

Η πρόσβαση στο Capytale είναι απλή, χωρίς να απαιτείται δημιουργία λογαριασμού. Οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση σε δραστηριότητες στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας διάφορες συσκευές, όπως υπολογιστές, τάμπλετς και smartphones, χωρίς την ανάγκη εγκατάστασης. Η διαδικασία περιλαμβάνει εκπαιδευτικούς που δημιουργούν δραστηριότητες, δημιουργούν μοναδικές δραστηριότητες και στη συνέχεια μοιράζονται αυτούς τους κώδικες με τους μαθητές τους. Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε αυτές τις δραστηριότητες, ενώ οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναθεωρήσουν και να παράσχουν ανατροφοδότηση.

Οι δραστηριότητες του Capytale υποστηρίζουν τη σύνταξη από κοινού, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να συνεργαστούν για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων. Η πλατφόρμα περιλαμβάνει επίσης μια βιβλιοθήκη προσβάσιμη αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς, επιτρέποντάς τους να επιλέξουν αν θα μοιραστούν τις δραστηριότητές τους με άλλους εκπαιδευτικούς που έχουν πρόσβαση στο Capytale.

Στην ουσία, το Capytale χρησιμεύει ως ένα εξαιρετικό παράδειγμα του τι μπορεί να φέρει ο ανοικτός κώδικας στην εκπαίδευση, που περιλαμβάνει τόσο τεχνικές όσο και οργανωτικές πτυχές. Όλοι όσοι εμπλέκονται στο Capytale μπορούν να δουν τα εσωτερικά του Basthon, να το εγκαταστήσουν στους δικούς τους υπολογιστές και να συνεισφέρουν αν το επιθυμούν. Όχι μόνο το λογισμικό μπορεί να ωφελήσει άλλες περιοχές και χώρες, αλλά το περιεχόμενο που δημιουργείται μπορεί να αποτελέσει ένα κοινό που είναι προσβάσιμο σε όλους.  Με τη δημιουργία μιας συνεργατικής πλατφόρμας για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, η οποία βασίζεται σε υφιστάμενες λύσεις, και την επέκταση της εμβέλειάς της σε άλλες περιοχές της Γαλλίας, η Capytale καταδεικνύει τα δυνητικά οφέλη αυτών των συνεργατικών προσπαθειών στον τομέα της εκπαίδευσης.

Πηγή άρθρου: https://joinup.ec.europa.eu

Leave a Comment