Δείτε για ενημέρωση τα άρθρα:
“Εγκατάσταση Matrix/Element/Jitsi και Nextcloud στην ΕΕΛΛΑΚ“.
Το Πανεπιστήμιο του Innsbruck είναι ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της Αυστρίας. Ιδρύθηκε το 1669 και διαθέτει 16 σχολές που προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα μαθημάτων σε σχεδόν 30.000 φοιτητές.
Θέλοντας να υποστηρίξει τη ζωντανή κουλτούρα μάθησης, το πανεπιστήμιο ήθελε να παρουσιάσει ένα σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων σε πραγματικό χρόνο. «Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αποδείχθηκε αργή και δυσκίνητη υπηρεσία, ειδικά για όσους χρησιμοποιούσαν smartphone και tablet. Εν τω μεταξύ, οι μη διαχειριζόμενες εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων για τους καταναλωτές, δημιούργησαν μια κοινότητα κατακερματισμένη, εξαπλωμένη σε εφαρμογές χωρίς σίγαση θέτοντας παράλληλα σε κίνδυνο ευαίσθητα δεδομένα », λέει η Katharina Köhle, Project Manager, σε IT Services.
Έτσι, το 2020 το Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ ξεκίνησε μια πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας πανεπιστημιακής πλατφόρμας επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο. Η Katharina Köhle, επισημαίνει ότι: «Κάποιες εβδομάδες μετά την επέλαση της πανδημίας , το 12μηνο πρόγραμμά μας έγινε ξαφνικά ένας πεντάμηνος αγώνας δρόμου».
Μια πλατφόρμα για όλους
Χωρίς ενδοιασμούς και προκαταλήψεις για το τελικό εγχείρημα, το Πανεπιστήμιο του Innsbruck έλαβε σοβαρά υπόψη μια σειρά παραμέτρων αναφορικά με το συγκεκριμένο πρότζεκτ. Έχοντας επίγνωση των προδιαγραφών ασφάλειας και λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση των κανόνων προστασίας , το πανεπιστήμιο έδειξε ισχυρή προτίμηση για μια αξιόλογη και πολλά υποσχόμενη πλατφόρμα επικοινωνίας μέσα από την ανταλλαγή μηνυμάτων. Κατά συνέπεια, έπρεπε πρωτίστως να διασφαλιστεί το να μην εκτίθενται τα δεδομένα του ακαδημαϊκού προσωπικού και των φοιτητών σε διακομιστές τρίτων συμβαλλομένων μερών.
Για να διατηρήσει περαιτέρω την ανεξαρτησία του, το Πανεπιστήμιο του Innsbruck στοχεύει να επενδύσει σε μια κατάλληλη λύση ανοιχτού κώδικα. Ως δημόσιο ίδρυμα, το οποίο λαμβάνει κρατικές επιχορηγήσεις, προτιμά να στραφεί στις καινοτόμες λύσεις που προσφέρουν τα έργα ανοιχτού κώδικα, ώστε να συμβάλλει στην υιοθέτησή τους και σε άλλα τρέχοντα έργα του δημόσιου τομέα.
«Ο ανοιχτός κώδικας και τα ανοιχτά πρότυπα, είναι ευκολότερα συντηρήσιμα, καθώς βοηθούν στην προστασία απέναντι στο κλείδωμα πωλητή – vendor lock-in», λέει ο Matthias Weiler, Μηχανικός Συστημάτων – Systems Engineer, σε IT Services. “Έχουμε στελέχη με ικανότητες που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ώστε να οικοδομήσουν πάνω στις προϋπάρχουσες βάσεις. Η επιστημονική κοινότητα είναι σε αγαστή συνεργασία με την Κοινότητα Ελεύθερου Λογισμικού. “
Δεδομένων των υπαρχόντων συλλογικών οργάνων της ακαδημαϊκής κοινότητας, η λήψη της τελικής απόφασης για το ποιο σύστημα τελικά θα επιλεγεί, θα έπρεπε να διασφαλίζει ότι τελικά το επιλεγμένο σύστημα θα υποστήριζε ιδανικά τη διασύνδεση των συνεργατών και κοινοτήτων του πανεπιστημίου.
Ωστόσο, λόγω των συνθηκών που επέφερε η πανδημία του COVID-19, ήταν επιβεβλημένη η ανάγκη για την ταχύρρυθμη υλοποίηση του ανωτέρω περιγραφόμενου συστήματος επικοινωνίας. Όχι μόνο έπρεπε να επιτευχθεί μια ώριμη λύση για το όλο εγχείρημα, αλλά και μια λύση ικανής να υποστηρίξει περισσότερους από 5.000 υπαλλήλους και σχεδόν 30.000 φοιτητές – και την ευρύτερη κοινότητα – αλλά και μια λύση που θα ήταν κοινά αποδεκτή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Μετά από μια διεξοδική εξέταση όλων των διαθέσιμων επιλογών, η τελική επιλογή ήταν μεταξύ του Rocket.Chat και του Element που βασίζεται στο Matrix. Ο Matthias Weiler, Μηχανικός Συστημάτων – Systems Engineer, σε IT Services αναφέρει ότι: «Στο τέλος ήταν μια πολύ σαφής επιλογή. Το Matrix μας έδωσε αυτό που πραγματικά χρειαζόμασταν. Είναι ένα ανοικτό δίκτυο, οπότε κάνει τη συνδεσιμότητα πραγματικά απλή, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά.»
Ο Matthias Weiler συνεχίζει επισημαίνοντας: «Το δικό μας σύστημα θα ήταν απευθείας συμβατό με οτιδήποτε άλλο βασίζεται στο Matrix. Αυτό σημαίνει ότι όλο το προσωπικό, οι φοιτητές και οι εξωτερικοί συνεργάτες θα έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν εύκολα και με ασφάλεια και με μηδενικό κόστος. Είδαμε επίσης ισχυρή υιοθέτηση του Matrix σε γερμανόφωνα πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα.»
Δράσεις για το νέο ακαδημαϊκό έτος
Οι συνθήκες που επέφερε η πανδημία του COVID-19, οδήγησαν στην ταχύρρυθμη υλοποίηση του περιγραφόμενου συστήματος επικοινωνίας το οποίο θα μπορούσε να υποστηρίξει τις ανάγκες επικοινωνίας 35.000 ατόμων.
Έχοντας επιλέξει την πλατφόρμα Element στα τέλη Ιουνίου, αυτό υποδήλωνε ότι έμενε μόνο το διαθέσιμο χρονικό διάστημα των τριών μηνών για την έγκαιρη ανάπτυξη του νέου συστήματος και την εγκαινίαση του από τις 15 Οκτωβρίου. «Ήταν ένα αυστηρό χρονικό πλαίσιο, αλλά η υλοποίηση ήταν αρκετά ομαλή», θυμάται ο Matthias Weiler. «Η μεταφόρτωση του Synapse ήταν αρκετά εύκολη, διότι ήταν ένα πακέτο και κατά συνέπεια μία μεταφόρτωση. Η ενσωμάτωση του συστήματος συνομιλίας μέσω βίντεο, το Jitsi Meet, ήταν επίσης απλό. Το Element βοήθησε στη βελτίωση της διαδικασίας authentication του SAML για το Single Sign On, καθιστώντας το διαθέσιμο ως ανοικτού κώδικα.
Η συνομιλία chat έγινε ζωντανή, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, στις 15 Οκτωβρίου. Από επιτραπέζιους και φορητούς υπολογιστές, η συνομιλία είναι προσβάσιμη μέσω ενός προγράμματος περιήγησης ιστού χρησιμοποιώντας ένα domain του Πανεπιστημίου του Innsbruck. Η τυπική εφαρμογή Element, είναι διαθέσιμη στα καταστήματα εφαρμογών- app stores, και ενδείκνυται η χρήση της από smartphone και tablet.
Αν και, φυσικά, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν οποιοδήποτε αναγνωριστικό που βασίζεται στο Matrix – Matrix-based ID και να συμμετάσχουν σε δημόσια ορατές αίθουσες, το πανεπιστήμιο ορίζει ότι το προσωπικό και οι φοιτητές θα δημιουργούν ένα επίσημο αναγνωριστικό Matrix – Matrix ID του Πανεπιστημίου του Innsbruck σύμφωνα με τη μορφοποίηση της διεύθυνσης email.
Μάθηση σε πραγματικό χρόνο
Η Katharina Köhle, Project Manager, σε IT Services επισημαίνει:
« Αφήστε το προσωπικό και τους φοιτητές να βρουν τον δικό τους τρόπο χρήσης του Chat. Θέλαμε να έχουν την ελευθερία να το διαμορφώσουν. να επιτρέψει νέους τρόπους διδασκαλίας και νέους τρόπους συνεργασίας με εξωτερικά μέρη. »
Το Element χρησιμοποιείται ως κανάλι συνομιλίας κατά τη διάρκεια ζωντανών διαλέξεων, μια χρήση που είναι πιθανό να παραμείνει ακόμη και όταν επιστρέψουμε στις κανονικές διά ζώσης διαλέξεις.
Εκτός από συγκεκριμένες διαλέξεις, υπάρχουν περίπου 35 δημόσιες αίθουσες που προσομοιώνουν το περιβάλλον μιας αίθουσας με ένα λέκτορα και τους φοιτητές του (συνήθως περίπου 450 φοιτητές).
Η ευρύτερη χρήση του Chat είναι οι ποικίλες αίθουσες συνομιλίας που δημιουργούνται και χρησιμοποιούνται από φοιτητές και από άλλους εξωτερικούς χρήστες.
«Δημιουργήσαμε το Chat για να δώσουμε τη δυνατότητα στους φοιτητές να δημιουργήσουν τις δικές τους ομάδες συζητήσεων, είτε στα γνωστικά αντικείμενα των σπουδών τους, είτε συναθροισμένοι σε ομάδες κοινότητας και φιλίας», εξηγεί η Katharina Köhle. «Το Chat τους δίνει έναν άμεσο τρόπο να συνδεθούν και να συζητήσουν με γνώμονα την επίτευξη των μαθησιακών τους στόχων. Βλέπουμε ότι οι χρήστες κάνουν καλή χρήση διαφόρων μικροεφαρμογών – widgets σε αίθουσες συνομιλίας – από απλή λειτουργία προσθήκης (plug-in) έως ροές δεδομένων (data feeds) που βοηθούν στη μοντελοποίηση και τη μάθηση.»
To Chat χρησιμοποιείται επίσης ως κανάλι 1:1 επικοινωνίας μεταξύ φοιτητών και ακαδημαϊκού προσωπικού. «Τα μέλη του προσωπικού μας το έχουν χρησιμοποιήσει πολύ, για να συζητήσουμε και να συντονίσουμε την καθημερινότητα», αποκαλύπτει η Katharina Köhle.
Με το WiFi διαθέσιμο σε ολόκληρο το πανεπιστήμιο, η συνομιλία που βασίζεται στο Matrix παρέχει επίσης στο προσωπικό και στους μαθητές δωρεάν τηλεφωνία. «Ο ήχος και το βίντεο εντός εφαρμογής είναι υπέροχα και κρυστάλλινα», προσθέτει ο Matthias Weiler.
Ψηφιακή κυριαρχία και ασφαλής συζήτηση πέρα από το ακαδημαϊκό πλαίσιο
Φιλοξενώντας τη δική του πλατφόρμα επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο, το Πανεπιστήμιο του Innsbruck επωφελείται αυτόματα από το κατόρθωμα της διατήρησης της ασφάλειας των δεδομένων των χρηστών του.
Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ιδιόκτητες εφαρμογές, όπως Slack, MS Teams και WhatsApp, τα δεδομένα δεν απορροφούνται σε ένα κεντρικό σύστημα που λειτουργεί από διακομιστές με έδρα τις ΗΠΑ. Δεν υπάρχει εξόρυξη δεδομένων (data mining) και κανένας κίνδυνος απώλειας προσωπικών δεδομένων σε περίπτωση παραβίασης ενός κεντρικού διακομιστή.
Τα κριτήρια του Innsbruck συνοπτικά | Element | MS Teams | Slack |
Ανοικτό δίκτυο | |||
Ανοικτός Κώδικας | |||
Επί τόπου κυριαρχία των δεδομένων | |||
End-to-end encryption – από άκρο σε άκρο κρυπτογράφηση |
«Μας βοηθά επίσης να συμμορφωνόμαστε με το GDPR, επειδή διατηρούμε την κυριότητα και τον έλεγχο των μηνυμάτων μας», λέει η Katharina Köhle.
To Chat έχει αναπτυχθεί χωρίς την προεπιλεγμένη κρυπτογράφηση end-to-end (E2EE) που είναι διαθέσιμη στο Matrix. Οι χρήστες μπορούν εύκολα να επιλέξουν ένα δωμάτιο συζήτησης από άκρο σε άκρη κρυπτογραφημένο, και φυσικά μπορούν να αλλάξουν τη δική τους συνομιλία σε E2EE εάν το επιθυμούν.
«Η λειτουργία χωρίς E2EE διατηρεί τη δημιουργία και τη διαχείριση δωματίων συζήτησης πραγματικά απλή», εξηγεί ο Matthias Weiler. «Αλλά για ευαίσθητα θέματα – ας πούμε συζήτηση γύρω από ακόμη μη δημοσιευμένα δεδομένα επιστημονικής έρευνας – οι άνθρωποι μπορούν να ενεργοποιήσουν το E2EE. Έτσι, τα πάντα προστατεύονται περαιτέρω από το E2EE εάν οι τελικοί χρήστες το θεωρούν απαραίτητο. Το πλεονέκτημα του E2EE για εμάς, ως διαχειριστές διακομιστή, είναι ότι έχουμε λιγότερα προσωπικά δεδομένα για τα συστήματά μας τα οποία πρέπει να διαχειριστούμε και να προστατεύσουμε.
Μελλοντικά Σχέδια
Ο συνδυασμός Element και Matrix επιλέχθηκε για να δημιουργήσει το Chat ως αποτέλεσμα του ανοικτού δικτύου Matrix για να βοηθήσει την εύκολη συνδεσιμότητα μεταξύ των ατόμων. Καθώς ο Matthias Weiler κοιτάζει το μέλλον, η ανοιχτή προσέγγιση του Matrix είναι ζωτικής σημασίας:
«Φανταζόμαστε πολύ να εκμεταλλευτούμε τα Matrix APIs για ενσωμάτωση στα Learning Management Systems και συγκεκριμένα στο OpenOLAT.
“Βλέπουμε επίσης τις μικροεφαρμογές ως έναν πολύ ισχυρό τρόπο για την ενίσχυση της κοινής μάθησης, είτε πρόκειται για διαλέξεις είτε για ομάδες έρευνας και συζήτησης. Υπάρχουν επίσης περισσότερα που μπορούμε να εξερευνήσουμε αναφορικά με τη ζωντανή συνομιλία και ροή βίντεο, και την ενίσχυση του ομαδοσυνεργατικού κλίματος” επισημαίνει η Katharina Köhle, Project Manager, σε IT Services.
Η Katharina Köhle επισημαίνει επίσης το ρόλο που μπορούν να παίξουν το προσωπικό και οι φοιτητές, τώρα που έχουν μια ανοιχτή και ασφαλή πλατφόρμα επικοινωνίας:
«Θα δούμε πώς αυξάνεται η χρήση του Chat και πώς το υιοθετούν οι χρήστες με διαφορετικούς τρόπους. Αλλά με το Matrix ήδη να είναι δημοφιλές σε γερμανόφωνα πανεπιστήμια, θέλουμε να βλέπουμε τόσο το προσωπικό όσο και τους φοιτητές να αλληλεπιδρούν με τους συνομηλίκους τους και εκτός του ίδιου του πανεπιστημίου. Και με σχεδόν τους μισούς φοιτητές μας να είναι από διαφορετικά μέρη του κόσμου, η παγκόσμια εμβέλεια του Matrix σημαίνει ότι μπορούμε να κάνουμε κυριολεκτικά η μάθηση να λαμβάνει χώρα σε κάθε μέρος του κόσμου και σε πραγματικό χρόνο.»
—
Πηγή άρθρου: https://element.io/case-studies/university-of-innsbruck