Εικόνα 1. Η ομάδα συζητήσεων για το μάθημα “Προγραμματισμός Υπολογιστών” των ΕΠΑΛ |
Για την ώρα η ομάδα αριθμεί 143 μέλη (μαθητές και καθηγητές) από τα οποία το 1/3 περίπου είναι ενεργά (σχολιάζουν, συνεισφέρουν) ενώ ακόμη 1/3 απλά παρακολουθεί.
Στους σχεδόν δύο μήνες λειτουργίας της ομάδας οι μαθητές αυτοί, χωρίς ενδεχομένως να το συνειδητοποιούν, σχημάτισαν αυτό του ο Geroge Siemens αποκαλεί “Συνεργατική Κοινότητα Μάθησης”: ένα δίκτυο συνδεδεμένης και συνεργατικής μάθησης τα μέλη του οποίου δεν είναι απλά καταναλωτές αλλά συν-δημιουργοί γνώσης που συνεισφέρουν ενεργά στο περιεχόμενο του μαθήματος.
Εικόνα 2. Μαθητές απαντούν σε ερωτήσεις συμμαθητών τους |
Ποια μορφή έχει η case σε λογικό διάγραμμα ρε παιδιά?
ρωτάει ένας μαθητής και σε δύο λεπτά έχει την απάντηση του από κάποιο συμμαθητή του που βρίσκεται χιλιόμετρα μακρυά ο οποίος ένα λεπτό μετά ανεβάζει και μια φωτογραφία.
Στη συζήτηση μπαίνουν και δύο ακόμη μαθητές που ανεβάζουν την εικόνα από το σχολικό βιβλίο και σχολιάζουν την αρχική απάντηση και η απορία έχει λυθεί.
Η παραπάνω συνομιλία είναι μία από τις εκατοντάδες που έχουν λάβει χώρα μέσα στην ομάδα συζητήσεων το τελευταίο δίμηνο.
Μάλιστα η συνεργατική δουλειά που γίνεται μέσα σε αυτή την ομάδα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία αν λάβουμε υπόψη μας ότι σε δυο μέρες από σήμερα, αυτοί οι ίδιοι μαθητές, θα βρεθούν ουσιαστικά απέναντι ο ένας στον άλλον, εξ’ αιτίας ενός ανταγωνιστικού συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η παραπάνω ομάδα συζητήσεων του Facebook είναι μέρος του Μαζικού, Ελεύθερου, Διαδικτυακού Μαθήματος (Massive, Open, Online Course – MOOC) “Ο Προγραμματισμός Υπολογιστών για τις Πανελλαδικές των ΕΠΑΛ” που προφέρεται εδώ και δύο χρόνια (ελεύθερα και δωρεάν) στην πλατφόρμα της Udemy (κλικ εδώ).
Μέχρι στιγμή στο μάθημα έχουν γραφτεί και το παρακολουθούν 627 μαθητές και εκπαιδευτικοί (Εικόνα 3) και η γενικότερη αίσθηση που έχουν αποκομίσει (με βάση την αξιολόγηση τους) είναι ιδιαίτερα θετική (4.62 στα 5).
Εικόνα 3. Αριθμός εγγεγραμμένων μαθητών στο μάθημα και αξιολόγηση του μαθήματος |
Το μάθημα ανήκει στην κατηγορία των Μαζικών, Ελεύθερων, Διαδικτυακών Μαθημάτων MOOCs). Πρόκειται για διαδικτυακά μαθήματα που αποσκοπούν στην μαζική και ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση. Τα τελευταία χρόνια τα MOOCs έχουν προσελκύσει την προσοχή των ΜΜΕ, διεθνώς αναγνωρισμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ερευνητικών οργανισμών και σημαντικών επενδυτών. Ως αποτέλεσμα, έχουν προκύψει πολυάριθμες πρωτοβουλίες τόσο σε ερευνητικό / ακαδημαϊκό όσο και σε επενδυτικό επίπεδο, με την περιοχή να επιδεικνύει μια αξιοσημείωτη δυναμική.
Η συντριπτική πλειοψηφία των πρωτοβουλιών αυτών επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην εφαρμογή των MOOCs σε ενήλικους, κυρίως φοιτητές ή απόφοιτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ ελάχιστα έχει διερευνηθεί η επίδρασή τους σε μαθητές μικρότερων ηλικιών καθώς και σε γνωστικά αντικείμενα χαμηλότερων εκπαιδευτικών βαθμίδων.
Το παραπάνω μάθημα λοιπόν δημιουργήθηκε για να απαντήσει στην ερώτηση:
μπορούν τέτοιου είδους μαθήματα (διαδικτυακά, που βασίζονται στο συνεργατικό μοντέλο μάθησης) να φανούν χρήσιμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα στην προετοιμασία μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις;
Το μάθημα εκτός από την ομάδα συζητήσεων που είδαμε αποτελείται από:
- πέντε ώρες βίντεο που λύνουν βήμα προς βήμα τα θέματα του Προγραμματισμού Υπολογιστών των πανελλαδικών των προηγούμενων ετών
- δεκάδες τεστ αξιολόγησης, κουίζ, ερωτήσεις σωστού-λάθους, συμπλήρωση κενού, κλπ (σε μορφή on-line test και .pdf)
- μία εκτίμηση / πρόβλεψη για τα φετινά θέματα
- τρία τελικά τεστ αξιολόγησης (τρίωρης διάρκειας)
- δύο σχέδια επανάληψης της ύλης
Περισσότερες πληροφορίες για το μάθημα μπορείτε να βρείτε εδώ.
Μπορούν τελικά οι μαθητές μας, κόντρα στο ανταγωνιστικό μοντέλο που κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να μαθαίνουν συνεργαζόμενοι;
Είναι δυνατόν μέσα από την εμπλοκή τους σε τέτοιου είδους μαθήματα, οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να μεταμορφωθούν από καταναλωτές γνώσεις σε δημιουργούς γνώσης;
Και εν τέλει ποιες είναι οι δυνατότητες και οι προοπτικές τέτοιου είδους διαδικτυακών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα καθώς και από τις στάσεις, τις προσδοκίες και τις αντιλήψεις τους σχετικά με το μάθημα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Παρόλα αυτά ασφαλείς απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα θα δώσει η ανάλυση των στοιχείων που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων λειτουργίας του μαθήματος καθώς και των απαντήσεων των μαθητών / εκπαιδευτικών που συλλέχθηκαν σε δύο ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν πριν και μετά την εμπλοκή τους στο μάθημα.
Η σελίδα του μαθήματος είναι εδώ