Η εκπαιδευτική Ρομποτική είναι ένας τομέας ο οποίος εξαπλώνεται και αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς στα Ελληνικά σχολεία τα τελευταία χρόνια. Μέσα από καινοτόμα προγράμματα οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να έλθουν σε επαφή με τεχνολογίες αιχμής και να ξεδιπλώσουν το δημιουργικό τους ταλέντο, γνωρίζοντας τα οφέλη της χρήσης του Ανοικτού Λογισμικού αλλά και Υλικού.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα Ρομποτικής αποτελεί τη συνέχεια του προγράμματος «Δημιουργικές Παρασκευές Εργαστηρίου», το οποίο οδήγησε στην κατάκτηση της πρώτης θέσης σε δύο διαφορετικές κατηγορίες στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Hydrobots, την επιμόρφωση περίπου 60 μαθητών και μαθητριών σε θέματα Υδρο-ρομποτικής μέσα σε δύο σχολικές χρονιές σε ώρες εκτός σχολικού ωραρίου και στην ανάπτυξη καινοτόμων αναβαθμίσεων για το Hydrobot.
Με εφαλτήριο τις παραπάνω προσπάθειες και βραβεύσεις επιτύχαμε την χρηματοδότηση του εργαστηρίου μας για την αγορά εξοπλισμού και την ανάπτυξη δραστηριοτήτων Ρομποτικής στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας του κώδικα. Στον αντίστοιχο διαγωνισμό video λάβαμε την 1η Πανελλήνια θέση και την 5η Πανευρωπαϊκά.
Ο εξοπλισμός αποτελείται από πλατφόρμες σχετιζόμενες με το Ανοικτό λογισμικό (Edison, Arduino, Zumo, Raspberry Pi, κλπ.) αλλά και από άλλες εμπορικές πλατφόρμες όπως LEGO EV3, κλπ.
Συγχρόνως εντάξαμε τις Δημιουργικές Παρασκευές Εργαστηρίου σε πρόγραμμα αγωγής σταδιοδρομίας με τίτλο “Ρομποτική, Αυτοματισμοί, Προγραμματισμός – Νέες προοπτικές για νέους ανθρώπους” και πραγματοποιούμε συναντήσεις κάθε Πέμπτη μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου από τις 14.10 μέχρι τις 15.30 με στόχο να διαρκέσει το πρόγραμμα μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.
Οι 20 μαθητές που συμμετέχουν είναι αποκλειστικά μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και οι περισσότεροι δεν είχαν ποτέ εμπλακεί σε δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Στο ξεκίνημα του προγράμματος και για περίπου 3 μήνες, για την εκπαίδευσή τους χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα Edison λόγω του μικρού κόστους, απλής κατασκευής, μεγάλης αντοχής αλλά κυρίως λόγω των πολλών δυνατοτήτων και του εύκολου και κατανοητού προγραμματισμού μέσω πλακιδίων. Η πλατφόρμα είναι εισηγμένη στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων της Αυστραλίας και υπάρχει έτοιμο εκπαιδευτικό υλικό με σενάρια και εφαρμογή τους.
Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες των δύο ατόμων ανά έναν σταθμό εργασίας. Σε κάθε συνάντηση δίνονταν στους μαθητές έντυπα φύλλα εργασίας. Εκεί υπήρχε αρχικά ο στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος και περιληπτικά οι δραστηριότητες τις οποίες θα έπρεπε να ακολουθήσουν και το αποτέλεσμα το οποίο έπρεπε να επιτύχουν.
Στη διάρκεια των συναντήσεων πραγματοποιήθηκαν και αρκετοί διαγωνισμοί με τους οποίους δημιουργήθηκε ευγενής άμιλλα μεταξύ των ομάδων και δημιουργία αλλά και συνεχής προσπάθεια βελτίωσης των αλγορίθμων. Σε μια από τις συναντήσεις οι μαθητές αντιμετώπισαν την πρόκληση της πίστας αγωνιστικής οδήγησης με τις στροφές των πρωτοπόρων της Πληροφορικής.
Στα επόμενα μαθήματα δοκιμάστηκε η πλατφόρμα Arduino και υλοποιήθηκαν σενάρια διαχείρισης LEDs, RGB LEDs, push-buttons και άλλων δομικών ηλεκτρονικών στοιχείων. Το λογισμικό που επιλέχθηκε για τον έλεγχο των κατασκευών ήταν το λογισμικό ανοικτού κώδικα S4A, βασισμένο στο Scratch του MIT.
Αναλυτικές πληροφορίες για τις δραστηριότητες και την εξέλιξή τους μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
http://www.1gympapagou.gr/hydrobots
http://www.1gympapagou.gr/robotics
https://www.youtube.com/playlist?list=PLk_oTIoagpplEs6agRmfw-RGymWZtElAZ
https://www.youtube.com/playlist?list=PLk_oTIoagppknLa0MWYiIW1znJhXu_AYb
http://www.scoop.it/t/inf-education
Συντονιστές του προγράμματος είναι οι: Βαμβακάρης Μιχάλης – Πληροφορικός και Καλέμης Γιώργος – Φυσικός
Ηλεκτρονικές διευθύνσεις επικοινωνίας: simfun at gmail dot com και george dot kalemis dot edu at gmail dot com
πολύ καλό!!