ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Το 10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης διακρίθηκε στον διαγωνισμό eTwinning 2017 με το έργο “στα χνάρια του Δαρβίνου”

Tο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης διακρίθηκε στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό eTwinning 2017, καταλαμβάνοντας την 1η θέση στην ηλικιακή κατηγορία 4-11 με το έργο “In Darwin’s Steps” που εκπόνησαν τα δύο τμήματα της Στ’ τάξης, κατά το σχολικό έτος 2015-2016. Το περιβαλλοντικό-eTwinning έργο “Στα χνάρια του Δαρβίνου”/ “In Darwin’s Steps” βασίστηκε σε υλικό που παρείχε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ, και συνδυάστηκε με το πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης Σχολείων (eTwinning έργο).

Η θεωρία της Εξέλιξης των Ειδών του Κάρολου Δαρβίνου χαρακτηρίζεται από πολλούς επιστήμονες ως ο θεμέλιος λίθος της σύγχρονης βιολογίας και η κατανόηση του αντικειμένου της, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας, ώστε να μπορούν οι μαθητές/τριες να συνθέσουν και να ενοποιήσουν ποικίλες βιολογικές έννοιες. Σύμφωνα με τον εξελικτικό βιολόγο Stephen Jay Gould «η εκπαίδευση στη Βιολογία, χωρίς την κεντρική έννοια της Εξέλιξης, είναι κάτι σαν την εκπαίδευση στη Χημεία χωρίς τον περιοδικό πίνακα».

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος “Στα χνάρια του Δαρβίνου” οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ’ τάξης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ηλιούπολης είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία, σχετικά με τον Δαρβίνο και τη θεωρία του. Το πρόγραμμα αφορούσε στη μελέτη της προσαρμογής και εξέλιξης των ειδών στον πλανήτη και προσπάθησε, στο πλαίσιο του οπτικοακουστικού γραμματισμού, να μετατρέψει τους εμπλεκόμενους μαθητές/τριες από παθητικούς χρήστες και καταναλωτές υλικού (έντυπου και ψηφιακού), σε κριτικούς αναγνώστες και παραγωγούς γνώσης, προς όφελος των ίδιων αλλά και της ευρύτερης ευρωπαϊκής σχολικής κοινότητας. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν πώς γίνεται η ταξινόμηση των ειδών (ζώων & φυτών), πώς γίνεται η προσαρμογών των ειδών στις περιβαλλοντικές συνθήκες, αλλά και πώς τα ζώα αναπτύσσουν σωματικά χαρακτηριστικά και ικανότητες, προκειμένου να επιβιώσουν.

Οι διαγωνιζόμενοι με την υποστήριξη και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, χωρίστηκαν σε ομάδες, ανέλαβαν συγκεκριμένους ρόλους, συνεργάστηκαν μεταξύ τους αλλά και με μαθητές/τριες άλλων σχολείων από την Ελλάδα (10ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου) και το εξωτερικό (από την Λιθουανία και την Τουρκία), συμμετείχαν σε επιμορφωτικά εργαστήρια με εκπροσώπους περιβαλλοντικών φορέων, επισκέφτηκαν μουσεία και άντλησαν πληροφορίες για τα βασικά βιολογικά ζητήματα που εξετάζει η θεωρία της Εξέλιξης των Ειδών του Δαρβίνου, στον τομέα των φυσικών επιστημών.

Ειδικοί από τον χώρο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπως η κ. Ελένη Σβορώνου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF Ελλάς και η κ. Λυδία Μανιάτη, βιολόγος και εθελόντρια της WWF επισκέφθηκαν το 10 Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης και παρουσίασαν με άμεσο και εύληπτο τρόπο τη Θεωρία της Εξέλιξης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αξιοποίησαν τις πληροφορίες και τις γνώσεις που αποκόμισαν, τις συνδύασαν με έγκριτο ψηφιακό υλικό που τους παρείχε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης μέσω της πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ (θεματική ενότητα: Φυσικό & Αστικό Περιβάλλον, Εκπαιδευτικό Σενάριο: Προσαρμογή των ειδών) και σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς αγγλικών και φυσικής, δημιούργησαν ένα παιχνίδι με το λογισμικό Socrative για να ελέγξουν, μέσω μίας διαδικτυακής συνάντησης, με παιγνιώδη τόνο, τις γνώσεις των eTwinning συνεργατών τους, σε Λιθουανία και Τουρκία.

Το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας των μαθητών και των μαθητριών του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ηλιούπολης απέσπασε θετικά σχόλια από την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική κοινότητα, καταλαμβάνοντας την 1η θέση στην ηλικιακή κατηγορία 4-11 του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού eTwinning 2017.

Το περιβαλλοντικό έργο “In Darwin’s Steps” βασίστηκε σε υλικό της πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ

“Ακολουθώντας τα χνάρια του Δαρβίνου”, εκτός των μαθητών και των μαθητριών, επιμορφώθηκαν και εκπαιδευτικοί σχετικά με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση και τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου. Ομάδα συνεργατών του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (αποτελούμενη από εκπαιδευτικούς περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, καθηγητές μουσικής, βιβλιοθηκονόμους, ιστορικούς, φιλόλογους, αρχαιολόγους και επιστήμονες της πληροφόρησης) παρουσίασε στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, τα εργαλεία και τις ελεύθερα προσβάσιμες ψηφιακές πηγές που παρέχει το ΕΚΤ στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ.

Η ΜΗΤΙΔΑ είναι ένα καινοτόμο και φιλικό διαδικτυακό περιβάλλον, ειδικά σχεδιασμένο για να υποβοηθήσει τη συνεργατική δραστηριότητα των εκπαιδευτικών στην ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου και την προώθηση της ενεργούς συμμετοχής των μαθητών. Χρησιμοποιώντας ένα σύνολο σύγχρονων εργαλείων και το έγκριτο περιεχόμενο που φιλοξενεί η υποδομή του ΕΚΤ, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν οι ίδιοι εκπαιδευτικό περιεχόμενο στις εξής τρεις θεματικές ενότητες: Νεότερη Ελληνική Ιστορία και Πολιτισμός, Αρχαία και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός, Φυσικό και Αστικό Περιβάλλον.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, αξιοποίησαν παραδειγματικά τις εφαρμογές και το επιστημονικά έγκριτο παριεχόμενο που φιλοξενεί η ΜΗΤΙΔΑ (θεματική ενότητα: Φυσικό & Αστικό Περιβάλλον, Εκπαιδευτικό Σενάριο: Προσαρμογή των ειδών) απ’ όπου αντλήθηκε το βασικό υλικό του έργου.

Το eTwinning είναι μια ευρωπαϊκή δράση μέσω της οποίας σχολεία από διαφορετικές Eυρωπαϊκές χώρες, κάνοντας χρήση εργαλείων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), συνεργάζονται ώστε να αποκομίσουν παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη. Η δράση eTwinning δίνει στα σχολεία την ευκαιρία να μάθουν μαζί, να μοιραστούν τις απόψεις τους και να δημιουργήσουν καινούργιες φιλίες. Μέσω του eTwinning, περισσότεροι από 460.000 εκπαιδευτικοί από όλη την Ευρώπη συνεργάζονται στο πλαίσιο διεθνών σχολικών δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετέχουν περισσότερα από 170.000 σχολικά ιδρύματα από 32 ευρωπαϊκές χώρες. Tο πρόγραμμα eTwinning εξελίχθηκε από ένα εργαλείο εξεύρεσης εταίρων για τους εκπαιδευτικούς σε μία πλούσια, πανευρωπαϊκή κοινότητα διδασκαλίας και μάθησης. Σήμερα το eTwinning είναι ίσως το μεγαλύτερο δίκτυο εκπαιδευτικών στην ιστορία της εκπαίδευσης.

Πηγή άρθρου: http://www.ekt.gr

Leave a Comment