ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός CanSat in Greece 2017: Οι 10 ομάδες που συμμετείχαν στην τελική φάση

Στις 21 Απριλίου, ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο τελικός του πανελλήνιου διαγωνισμού διαστημικής τεχνολογίας «CanSat in Greece 2017»  στο ΕΜΠ, στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου. Η διοργάνωση του CanSat in Greece 2017 αποτελεί μία εθελοντική, μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία φοιτητών, μελών του IEEE NTUA Student Branch, σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και το Corallia /Si-Cluster του ερευνητικού κέντρου «Αθηνά» και την Ακαδημία Αθηνών.

Ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε μαθητές οι οποίοι κλήθηκαν να κατασκευάσουν ένα δορυφόρο σε μέγεθος κουτιού αναψυκτικού. Στην τελική φάση του διαγωνισμού οι δορυφόροι των μαθητών εκτοξεύθηκαν σε ύψος 1km και εκτέλεσαν μία αποστολή που οι ίδιοι είχαν σχεδιάσει,  και η ομάδα με τη μεγαλύτερη βαθμολογία θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό CanSats in Europe του ESA.

Στην τελική φάση του διαγωνισμού, συμμετείχαν ομάδες μαθητών από 10 σχολεία της Ελλάδας:

  • 26ο Λύκειο Αθηνών (Μαράσλειος) CANIS

Η ομάδα του 26ου Λύκειου Αθηνών (Μαράσλειο) σχεδίασε μια αποστολή που θα μετατρέψει το CanSat σε ένα χρηστικό εργαλείο για την παρακολούθηση της εξέλιξης μίας δασικής πυρκαγιάς, με πληροφορίες θέσης, μορφής και έκτασης του πύρινου μετώπου, κατανομής της οριζόντιας ταχύτητας του ανέμου ανά ύψος και ελέγχου της ύπαρξης στην ατμόσφαιρα θερμοκρασιακής αναστροφής. Ακόμη, μέσω της υπέρυθρης κάμερας το το CanSat θα εντοπίζει τις περιοχές με βλάστηση επειδή εκπέμπουν, ιδιαίτερα τις ώρες με ηλιοφάνεια, υπέρυθρη ακτινοβολία εξαιτίας της φωτοσύνθεσης.

  • 7ο Λυκείο Ιωαννίνων – Zephyrus

Στην ομάδα του  7ου Λυκείου Ιωαννίνων – Zephyrus  “Zephyrus”  συμμετείχαν 13 μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του 7ου Λυκείου Ιωαννίνων. Η αποστολή που σχεδίασε η ομάδα, αποτελούταν από δύο μέρη, ένα στον αέρα και ένα στο έδαφος. Στον αέρα κατά την πτώση μετά την εκτόξευση θα κάνει συγκεκριμένες μετρήσεις με grove (ειδικό πολυαισθητήρα αερίων). Τα στοιχεία που θα μετρηθούν προκειμένου να βγάλουμε συμπεράσματα για την ποιότητα της ατμόσφαιρας είναι τα εξής: CO (μονοξείδιο του άνθρακα), NO2 (διοξείδιο του αζώτου), H2 (υδρογόνο), NH3 (αμμωνία) και CH4 (μεθάνιο). Στο δεύτερο σκέλος της αποστολής, αφού  προσγειωθεί το arduino, θα πραγματοποιήσει ακριβή μέτρηση του αιθενίου, το οποίο είναι υπεύθυνο για την αυτανάφλεξη των φυτών και την πρόκληση πυρκαγιών.

  • 3ο Γενικό Λυκείου Μυτιλήνης – Icaromenippus Quadro

Στην ομάδα “Icaromenippus Quadro” του 3ου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης, συμμετείχαν μαθητές της Α’ και Β’ τάξης και η αποστολή  που σχεδίασε για το cansat, ήταν η μετατροπή του σε drone που θα διαθέτει ένα σύστημα ελέγχου πτήσης και να κατευθυνθεί, αν αυτό είναι δυνατόν, αυτόνομα προς προκαθορισμένο σημείο.

  • 5ο ΓΕΛ Βύρωνα – v-space

Η ομάδα του “v-space” που αποτελούταν από μαθητές της Γ’ τάξης του 5ου ΓΕΛ Βύρωνα, πρότεινε την υλοποίηση ενός συστήματος παρακολούθησης και μέτρησης της επικινδυνότητας μιας περιοχής. Ένας δορυφόρος παρακολουθεί μια περιοχή λαμβάνοντας σε τακτά χρονικά διαστήματα φωτογραφίες καθώς και μετρήσεις ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Οι φωτογραφίες συγκρίνονται αυτοματοποιημένα και εξάγεται ο βαθμός ομοιότητάς τους. Αν παρατηρείται σημαντική διαφοροποίηση, ενεργοποιούνται δύο ανεξάρτητα υποσυστήματα, τα οποία φέρουν όργανα μέτρησης συγκέντρωσης επικίνδυνων αερίων και αρχίζει η καταγραφή αυτών. Οι μετρήσεις αποστέλλονται στον επίγειο σταθμό. Ο επίγειος σταθμός είναι σε θέση να συμπεράνει τον βαθμό επικινδυνότητας της περιοχής, καθώς και να δώσει στοιχεία χρήσιμα για μια πιθανή διασωστική αποστολή στην περιοχή. Σε κάθε περίπτωση, ο επίγειος σταθμός αποθηκεύει σε βάση δεδομένων το ιστορικό της περιοχής, το οποίο συντίθεται από τις φωτογραφίες και όλες τις μετρήσεις, ομαδοποιημένες χρονικά.

  • Πρότυπο Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης – Solaris Sat

Στην ομάδα, “Solaris Sat” του Πρότυπου Λυκείου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης συμμετείχαν 6 μαθητές της Δευτέρας Λυκείου. Ο στόχος της αποστολής που σχεδίασε, ήταν να μετρήσει τις ποσότητες που καθορίζουν τις ιδιότητες της ατμόσφαιρας και της επιφάνειας του πλανήτη. Δηλαδή να μετρηθεί το albedo, το συντελεστή εκπομπής της επιφάνειας της Γης, καθώς και τη συγκέντρωση του όζοντος και την υπεριώδη ακτινοβολία στην ατμόσφαιρα. Η λευκαύγεια ή albedo είναι το μέτρο της ανακλαστικότητας μιας επιφάνειας ή ενός σώματος. Είναι ο λόγος της ανακλώμενης προς την προσπίπτουσα ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία στην επιφάνεια. Προκειμένου να επιτευχθούν οι μετρήσεις , η ομάδα χρησιμοποίησε δύο αισθητήρες φωτός, έναν UV και έναν αισθητήρα όζοντος.

  • Γενικό Λύκειο Θήρας – CanSant

Ο στόχος της αποστολής που σχεδίασε η ομάδα, ήταν η μέτρηση της πίεσης και της θερμοκρασίας του αέρα, την κατεύθυνση και το μέγεθος του μαγνητικού πεδίου της Γης και τα επίπεδα της ακτινοβολίας γ. Οι μετρήσεις αυτές θα καταγράφονται πάνω σε εσωτερική κάρτα μνήμης ενώ ταυτόχρονα θα γίνεται η εκπομπή και η λήψη τους με κατάλληλο σύστημα πομπού στο CanSat και δέκτη στη βάση μας στο έδαφος.

  • Γενικό Λύκειο Γαζίου – CURIEosity

Οι στόχοι της ομάδας CURIEosity ήταν να κατασκευάσουν έναν δορυφόρο CanSat με έμφαση στην ανθεκτικότητα την αυτονομία και τη λειτουργικότητα.

  • ΕΠΑ.Λ. και Ε.Κ Μεσολογγίου

Στην ομάδα συμμετείχαν 8 μαθητές της Β ́ Τάξης και είχε σαν αποστολή να αναπτύξει 3 ηλιακά πάνελ. Η ανάπτυξη θα γινόταν σε υψόμετρο όχι χαμηλότερο από τα 900m. Τα ηλιακά πανελ θα τροφοδοτούν με ισχύ κάποια από τα λιγότερο κρίσιμα τμήματα του δορυφόρου, όπως το επιταχυνσιόμετρο ή τον αισθητήρα LED. Ο αισθητήρας LED αποτελούσε το δεύτερο μισό της αποστολής. Πρόκειται για μια διάταξη 3 LED (κόκκινο, πράσινο και μπλε) τα οποία απορροφούν φως σε συγκεκριμένα μήκη κύματος και παράγουν μια μικρή αλλά μετρήσιμη έξοδο. Τα δεδομένα θα συλλέγονται κάθε δευτερόλεπτο και θα αποστέλλονται στο σταθμό βάσης μέσω ραδιοσυχνοτήτων. Τα δεδομένα που θα καταγράφονται θα περιλαμβάνουν πέρα από τις μετρήσεις του αιθητήρα LED, τις μετρήσεις πίεσης και θερμοκρασίας, δεδομένα από το επιταχυνσιόμετρο και συντεταγμένες από το δέκτη GPS. Επιπλέον, θα καταγράφονται και σε μια κάρτα μνήμης που θα υπάρχει στο CanSat για να ανακτηθούν σε περίπτωση που η ραδιοζεύξη αποτύχει.

  • ΓΕ.Λ Βαρβακείου Σχολής – Varvakeio Sat

Στην ομάδα Varvakeio Sat, συμμετείχαν 9 άτομα προερχόμενα από τις τάξεις της Α’ και Β’ Λυκείου. Η αποστολή που σχεδίασε, ήταν  μια αποστολή αυξημένης τηλεμετρίας με στόχο τη συλλογή δεδομένων θέσης του δορυφόρου, επιτάχυνσης της βαρύτητας και μορφολογίας της περιοχής προσεδάφισης. Σχεδόν όλα τα δεδομένα εξαιρουμένων εικόνων μεγάλης ανάλυσης θα
μεταδίδονταν απ’ευθείας από το cansat στο διαδίκτυο σε real- time, με παράλληλη αναπαράσταση της καθόδου του δορυφόρου.

  • Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη- Galacticus Prime

Στην ομάδα, “Galacticus Prime”,  συμμετείχαν 6 μαθητές. Ορισμένοι από τους βασικότερους στόχους της αποστολής που σχεδίασε, ήταν η καταμέτρηση της υγρασίας, της ατμοσφαιρικής πίεσης, της θερμοκρασίας, της επιτάχυνσης της βαρύτητας, της ηλιακής ακτινοβολίας, του ποσοστού κατ’ όγκον του διοξειδίου του άνθρακα. Ταυτόχρονα να μπορεί ο δορυφόρος να φωτογραφήσει την επιφάνεια του εδάφους για να είναι δυνατή η οπτική ανάλυση της επιφάνειάς του.

 

Η ομάδα CAN.I.S  τιυ 26ου ΓΕΛ Αθηνών κατέκτησε την 1η θέση και α εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό Cansats in Europe στη Γερμανία που ξεκινάει στις 28 Ιουνίου. Τη 2η θέση κατέλαβε η ομάδα Solaris Sat CanSat Team ενώ στην 3η θέση βρέθηκε η ομάδα Zephyrus Cansat – Ioannina team.

Πηγή άρθρου: cansat.gr

Leave a Comment